14. JosÈ Carreras Benefiz-Gala - Anne-Sophie Mutter
Distribuie

La câtă lume așteaptă pauza concertelor susținute în cadrul Festivalului George Enescu pentru a pătrunde în săli și a prinde măcar o frântură de recital, e limpede că viața muzicală a Bucureștilor suferă de un imens handicap – dacă nu chiar de mai multe. Fără a submina sub nici o formă strălucirea Ateneului Român dar deplângând, în schimb, acustica îndoielnică a Sălii Palatului, trebuie să mărturisim cu glas tare de absența unei săli de concerte pe măsura publicului. Și nu vreau să-i aud pe chițibușarii criticând sincopele din asistență – toți am fost, cândva, începători, nimeni nu a căzut învățat din cer.

de Cristian Iohan Ştefănescu

Festivalul Enescu amintește programatic de festivalurile concertistice de foarte multe carate: Lucerna, Londra sau Beethovenfest din Bonn

O sală de asemenea anvergură ar plasa definitiv Bucureștii pe harta circuitelor muzicale internaționale. Public are. Rețete de succes reușește să construiască și în condiții vitrege. Spune Deutschlandfunk, primus inter pares în lumea radiourilor publice germane: „E greu să-ți revii din uimire: nume mari, programe ambițioase, și un nivel artistic înalt au existat mereu la Festivalul Enescu – dar niciodată așa o avalanșă de debuturi de staruri mondiale ca în acest an”. Și, din același articol: „Festivalul Enescu amintește programatic de festivalurile concertistice de foarte multe carate: Lucerna, Londra sau Beethovenfest din Bonn”.

Germanii au motive să se mândrească, la această ediție a festivalului (nici nu e de mirare că loja centrală a Ateneului pare a fi devenit reședința temporară din septembrie a ambasadorului Republicii Federale, Excelența Sa Werner Hans Lauck): Filarmonica berlineză, Orchestra de Stat din Bavaria, Opera de Stat din Bavaria, Konzerthausorchester Berlin, Filarmonica de Cameră de la Bremen, Capela de Stat de la Dresda, Christian Zacharias, David Garrett, Anne-Sophie Mutter.

La ultima ne-am dus ca la pomul lăudat. Mare greșeală să vii cu sacul. La Anne-Sophie Mutter se vine cu întreaga căruță! Dintr-o dată, Sala Ateneului, oricum mică, a devenit neîncăpătoare. Mutter și Viruosi ei au inundat-o: grația bine temperată (sau, dimpotriva, intransigența jucăușă) a violonistei germane, armonia instrumentelor, reinventarea muzicii, dialogul dirijorului cu orchestra ei de învățăcei docili pentru care se și află pe scenă Anne-Sophie Mutter, garantă a unei echipe crème de la crème, compozițiile pentru fiecare posibil ascultăor, pogorându-se peste candoarea tinerilor îndrăgostiți rezemându-se „tâmplă fierbinte lângă tâmplă” pe treptele lojelor de alte cupluri la fel de tandru ținând-se de mână sau de prichindei mimând dirijatul pe genunchii mamei, pentru că, de fapt, Mutter face ca interpretările Virtuosilor să unească toate componentele spațiului sonor și fizic, inclusiv pauzele, într-o singură partitură.

Rămâne în urmă doar părerea de rău a celor rămași afară pentru că nu e loc suficient în lumea asta de interese meschine pentru o sală de concerte pe măsura publicului românesc și a muzicii care și-a descoperit, cel mai târziu odată cu această ediție a Festivalului Enescu, o nouă escală de lux în circuitul concertistic mondial.

Distribuie